V dnešnej dobe plnej zhonu a zaneprázdnenosti je cvičenie niekde na konci našich priorít. Ak vôbec. No nepopierateľným faktom je, že bez zdravej mysle a zdravého tela je vyrovnávanie sa s touto rýchlou dobou oveľa náročnejšie. A pritom stačí tak málo. Využiť aktivitu, ktorá nie je až tak veľmi náročná a poznáme ju už od detských čias – jazda na bicykli. Je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ktoré ľahko zaradíme do nášho vyťaženého programu. Rekreačné bicyklovanie je menej záťažové cvičenie na rozdiel od behu. Môžu ho vykonávať všetky vekové kategórie, od malých detí až po dôchodcov. Vzhľadom na využitie je to aj druh dopravy. Môžeme ušetriť nejaké peniaze tým, že budeme ráno do práce chodiť na bicykli. Samozrejme, ak máme prácu primerane ďaleko od bydliska.

Jazda na bicykli poskytuje mnoho výhod na rozdiel od motorových vozidiel, vrátane zníženia spotreby pohonných hmôt, menej znečistenia, silne redukovanie dopravných zápch, zníženia finančných nákladov a tak ďalej. Okrem týchto spomenutých výhod má aj zdravotné plusy, ktoré si môžete prečítať v tomto článku.

1. Zlepšuje výdrž

Jazda na bicykli je najlepšou cestou, pokiaľ ide o budovanie vytrvalosti. Dobrý bicykel a pekné počasie je všetko, čo potrebujeme. Je to veľmi efektívny spôsob, ako budovať vytrvalosť, pretože ak sa raz naučíme bicyklovať, nezabudneme to. Zvyčajne sa na jazdu tešíme. Vnímame okolie a nesústreďujeme sa na to, ako ďaleko je náš cieľ.  Bicyklovanie kladie na naše telo menšie nároky ako iné športy. Napríklad silové. To znamená, že lepšia výdrž znižuje obvyklé únavy a vyčerpania, ktoré človek cíti po práci a zároveň podporuje pocit pohody.

2. Zmierňuje úzkosť a depresie

Cyklistika má relaxačný účinok, ktorý pomáha pri stabilizácii fyzickej a psychickej funkcie organizmu. Citujem slová generálneho riaditeľa Nadácie duševného zdravia, Andrewa McCillocha: „Nejaké mierne až stredne ťažké cvičenie uvoľňuje endorfíny, ktoré pomáhajú proti stresu.“ To jasne vysvetľuje naše stanovisko o tom, že jazda na bicykli pomáha znižovať úzkosť, depresie  a ďalšie psychické problémy. Cvičenie bicyklovaním rovnako riadi hormonálnu rovnováhu. Samozrejme, uprostred príjemného prostredia ľudia zabúdajú na predchádzajúce dianie, ktoré ak je zlé, pridáva na depresii.

3. Posilňuje kosti a svaly

Obvyklým problémom mnohých ľudí je ochorenie kostí, známe aj ako osteoporóza, ktorá bola v minulosti považovaná za ženskú chorobu. Je to v podstate strata kostnej hmoty v dôsledku zmeneného životného štýlu a stravovacích návykoch. Môže viesť k ťažkým zdravotným postihnutiam a ďalším zdravotným problémom v neskoršom veku. Ale štúdia dokázali, že rovnako ako ostatné cvičenia, jazda na bicykli pomáha pri budovaní spodnej časti tela, kostí a kĺbov. Okrem kostí, v pohybe je väčšina svalstva, najmä však svaly na nohách. Používaú sa pri šliapaní. Ďalej sú využité brušné svaly a chrbtové svaly pomáhajú stabilizovať telo na cyklus a pod. Táto aktivita využíva prevažne celý svalový systém, čo je efektívne.

4. Zlepšuje krvný obeh

Sedavý druh práce v súčasnosti zahŕňa väčšinu pracovných miest, no ukazuje sa, že títo ľudia časom prestanú aktívne žiť a zlenivejú. To spomaľuje krvný obeh. Zlý krvný obeh spôsobuje zhoršenie pamäte aj koncentráciu, umožňuje toxické pohyby v tele a nepôsobí dobre na kĺby. Jazda na bicykli pomáha k posilneniu dýchacích svalov, ktoré vedú k zlepšeniu ventilácie pľúc, a tak zlepšuje výmenu kyslíka a krvného obehu.

5. Podporuje spalovanie tukov

Existuje ešte ďalšia skutočnosť, ktorá niektorých prekvapí, iných vôbec. Na rozdiel od iných cvičení, jazda na bicykli zvyšuje rýchlosť metabolizmu tela (spaľovanie tukov a kalórií). A nielen to, ako náhle si zvyknete na to, a začleníte rýchle intervaly do jazdy, je pravdepodobné, že spálite 3,5-krát viac telesného tuku ako ľudia, ktorí bicyklujú v pomalšom tempe.

6. Pomáha pri chudnutí

Problémy, ako sú vysoká telesná hmotnosť a obezita sú hlavnými cieľovými oblasťami cyklistiky. Smeruje telo takým spôsobom, že používa tukové vaky pri zmene rovnováhy cholesterolu. Tento kompletný cyklus znižuje telesnú hmotnosť a optimalizuje hladinu cholesterolu, čo umožňuje ochranný mechanizmus. Ako už bolo spomenuté, bicyklovanie je jedno z najlepších cvičení na spaľovanie tukov a kalórií, a preto je jedným z najjednoduchších cvičení, ktoré vám pomôžu znížiť váhu. Takže ak spaľujeme kalórie častejšie, udržíme si stabilnú telesnú hmotnosť.

7. Dopomáha ku kráse

Hovorí sa, že krása sa uchováva v srdci človeka. To je určite pravda, ale nikto nemôže ani poprieť úlohu kože a tela pri vytváraní vonkajšieho dojmu. Jazda na bicykli je nielen dobrý pocit, ktorý sa rozhodne odráža na koži, ale aj ako štúdie ukázali, zvýšenie krvného obehu vďaka bicyklovaniu poskytuje väčšiu kvalitu kyslíka a živín v bunkách, a tiež vyplavuje škodlivé toxíny.

8. Posilňuje srdce

Nik nemôže pomýšľať nad hocijakou náhradou ľudského srdca, ktoré má pre nás nenahraditeľný význam. Určite, orgán môže byť poškodený dlhšou neaktivitou. Teda keď zostaneme fyzicky neaktívni. Proti takýmto problémom nám pomôže práve jazda na bicykli. Je to ideálne cvičenie pre tréning srdca, aby bolo silnejšie a odolné voči stresu rovnako, ako naša myseľ. Kardiovaskulárnym ochoreniam, ako sú mŕtvica, vysoký krvný tlak a infarkt sa dá vyhnúť pravidelnou jazdou na bicykli, ktorá stimuluje a zlepšuje funkciu srdca, pľúc a krvný obeh. Posilňuje nielen srdce, svaly, ale tiež znižuje tzv. „kľudový tep“.

9. Zlepšuje imunitný systém

Každý je dobre oboznámený s tým, ako ťažko náš imunitný systém funguje. Chráni naše telo pred infekciou a rôznymi ochoreniami. Ale taktiež vieme, že málo živín z potravín a zlé stravovacie návyky bránia tomu, aby náš imunitný systém fungoval správne. Priemerná, občasná aktivita ako jazda na bicykli je schopná zvýšiť aktivitu voči nádorovým bunkám, bráni naše telo od všetkých nepriaznivých vecí, ktoré naň majú vplyv.

10. Predlžuje život

Tento fakt si určite nevyžaduje žiadne špeciálne poznatky, no stojí za zmienku povedať, že najdôležitejšia výhoda cyklistiky je dlhší a zdravší život. Jazda na bicykli posilňuje kostrový systém, taktiež zvyšuje mobilitu jednotlivca, rovnako ako jeho imunitu. Chráni kĺby, riadi krvný tlak a znižuje riziko rôznych druhov rakoviny. Okrem tohto všetkého aj zvyšuje výkon mozgu. Mnohé výskumy ukázali, že začlenenie bicyklovania do vášho zoznamu aktivít pridáva niekedy až 5 rokov života na viac!

Takže ste si prečítali niekoľko najdôležitejších výhod bicyklovania. Stačí 15 minút denne a vaše telo to pocíti. Zaraďte túto aktivitu do vášho plánu a kochajte sa krásnou prírodou, pričom zlepšíte svoju fyzickú i psychickú kondíciu.

Autor

Som dobrák a veselá kopa. Keď mám čas, rád zájdem von s mojimi deťmi na prechádzku, prípadne vybehnem na bicykli do prírody. Zaujímam sa o novinky z oblasti technológií, jedla, cestovania a športu. O týchto témach aj píšem.